LOADING

Type to search

Transport Polska-Francja. Jakie są specyficzne wymagania dla przewoźników i jak się do nich przygotować?

Biznes

Transport Polska-Francja. Jakie są specyficzne wymagania dla przewoźników i jak się do nich przygotować?

Redakcja styczeń 29, 2025
Share

Transport międzynarodowy stanowi istotny element w łańcuchu dostaw, a trasy między Polską a Francją są jednym z kluczowych szlaków transportowych w Europie. Jednakże, przewóz towarów pomiędzy tymi dwoma krajami wiąże się z określonymi wymaganiami, które muszą być spełnione przez przewoźników, aby zapewnić płynność i legalność operacji. W tym artykule omówimy, na co należy zwrócić uwagę, przygotowując transport z Polski do Francji oraz jakie są specyficzne wymogi dla przewoźników.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu ciężarowego we Francji

Kierowcy muszą mieć w swoim pojeździe trójkąt ostrzegawczy i kamizelkę odblaskową, a zaleca się także posiadanie zapasowych żarówek, apteczki oraz alkomatu, który był wcześniej obowiązkowy we Francji. Dodatkowo, pojazdy ciężarowe muszą być oznaczone naklejkami wskazującymi martwy punkt, a w niektórych miastach wymagane są jeszcze plakietki ekologiczne.

Wymogi prawne i dokumenty administracyjne tirem Francja

Wymogi prawne dotyczące transportu międzynarodowego obejmują posiadanie odpowiednich dokumentów administracyjnych, takich jak:

  •   Licencja wspólnotowa – zgodnie z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 881/92. Licencję tę mogą uzyskać przedsiębiorcy zarejestrowani w kraju członkowskim UE lub EOG. Posiadanie licencji jest niezbędne do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub osób, zarówno w relacjach dwustronnych, tranzytowych, jak i między państwami członkowskimi UE.
  • Zezwolenia transportowe CEMT – ważne przez rok w ramach wielostronnego kontyngentu i umożliwiające transport międzynarodowy pomiędzy krajami członkowskimi CEMT, z wyłączeniem kabotażu. Przed każdym wyjazdem należy uzupełnić odpowiednie dokumenty i dołączyć certyfikaty potwierdzające spełnianie norm emisji spalin przez pojazdy (EURO 3, EURO 4, EURO 5) oraz wymagane certyfikaty dotyczące wyposażenia pojazdów, zapewniające bezpieczeństwo transportu.
  • Zezwolenia na przewóz z Francji do kraju trzeciego poza UE bez tranzytu przez Polskę.
  • Pozwolenie na przewóz ponadnormatywny przez Francję.

Dokumentacja transportowa do Francji

Każdy przewoźnik międzynarodowy musi znać przepisy obowiązujące zarówno w Polsce, jak i we Francji. Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać w Ministerstwie Infrastruktury oraz w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego tego ministerstwa (BOTM). Podstawowe dokumenty, które są wymagane do przewozu towarów na trasie Polska-Francja, to:

  • List przewozowy (fr. lettre de voiture)– dokument, który stanowi dowód zawarcia umowy transportowej i określa warunki przewozu. Jest niezbędny w przypadku transportu międzynarodowego. List przewozowy jest sporządzany zgodnie z postanowieniami Konwencji genewskiej, a jego wypełnienie powinno nastąpić przed rozpoczęciem transportu solówką czy jakąkolwiek inną formą przewozu. Nie jest wymagany w przypadku przewozu towarów na potrzeby własne. Wystawiany jest w trzech egzemplarzach – jeden trafia do nadawcy, drugi do towaru, a trzeci pozostaje u przewoźnika. Dokument pełni funkcję dowodową, a jego sporządzenie leży po stronie nadawcy lub spedytora. Konwencja CMR nie nakłada szczególnych wymagań co do formy listu, jest to dokument prywatny.
  • Faktura handlowa i specyfikacja towaru – w celu umożliwienia kontroli celnej.
  • Dokumenty celne – takie jak SAD (Skrócony Arkusz Deklaracyjny) lub EORI (numer identyfikacji celnej), wymagane przy przewozie towarów przez granice.
  • Kopia umowy czy innego dokumentu najmu samochodu ciężarowego (fr. location de véhicules).
  • Zaświadczenie świadczące o zatrudnieniu kierowcy u danej firmy transportowej.

Dodatkowo, przewoźnicy muszą zapewnić, że poszczególne towary są zgodne z regulacjami dotyczącymi ich transportu (np. dla towarów niebezpiecznych lub produktów spożywczych).

Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców

Francja wdrożyła unijne przepisy dotyczące czasu pracy kierowców, w tym Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. Przepisy te są zgodne z polską ustawą o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r., która także spełnia wymagania wspólnotowe w tym zakresie. Przepisy te mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i zapewnienie odpowiednich warunków pracy dla kierowców. W szczególności:

  • Czas pracy: Dzienny czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 9 godzin (z możliwością wydłużenia do 10 godzin w ciągu dnia). Łączny czas pracy w tygodniu nie może przekroczyć 56 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90 godzin.
  • Czas odpoczynku: Kierowcy muszą odbywać dzienny odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin, który może być skrócony do 9 godzin, ale nie częściej niż 3 razy w tygodniu.

Aby uniknąć kar, ważne jest, aby przewoźnicy monitorowali czas pracy kierowców i dostosowywali harmonogramy transportowe do wymogów prawnych.

Cena transportu Polska – Francja

Koszt transportu do Francji zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj przewozu (np. drobnicowy czy całopojazdowy) oraz typ pojazdu (np. ciężarówka chłodnicza czy zwykła). Na finalny koszt wpływają także odległość i wybór trasy. Firma DJ Transport to ekspert w organizacji transportu na trasach międzynarodowych, w tym do Francji, oferując profesjonalne wsparcie w przewozach zgodnych z obowiązującymi przepisami i normami. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu zapewniamy terminowość, bezpieczeństwo i indywidualne podejście do każdego zlecenia. Nasza oferta obejmuje różnorodne usługi dostosowane do potrzeb klientów, a także możliwość skorzystania z bezpłatnej wyceny. Jeśli mają Państwo pytania, nasi specjaliści są do dyspozycji, aby zapewnić kompleksową pomoc. Zapraszamy do kontaktu i współpracy!

WYCENA

Masz pytania?

KONTAKT

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment